Frits Pietersen, personeelsadviseur Dusseldorp Groep

Dusseldorp wil duurzaam ondernemen. In een interview vertelt Frits Pietersen hoe de samenwerking met Het Plein hier aan bijdraagt.

Frits Pietersen klein

Dusseldorp is een aannemer in de infra, sloop en milieutechniek. Sociaal aanbesteden is in deze branche ondertussen gebruikelijk. Frits Pietersen, P&O-adviseur, vertelt hoe Dusseldorp mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans geeft.

"Steeds vaker zien wij dat gemeenten in een bestek een sociale prestatie eisen. Dit vertaalt zich vaak in een percentage van de aanneemsom of loonsom waarmee een kandidaat van bijvoorbeeld Het Plein aangenomen moet worden. Het gaat vaak om projecten met een looptijd van een aantal maanden. Na afloop van zo'n project staat zo’n jongen alsnog op straat. Dit vinden we bij Dusseldorp geen oplossing. We willen duurzaam ondernemen. Ook als het gaat om personeel. Wij zien het als onze taak om "jongens" waar wij potentieel in zien, zoveel mogelijk een (jaar)contract aan te bieden."

 

Hebben jullie zoveel vacatures dat dat kan?

"Dat verschilt. Als er geen vacature  is, kunnen we iemand ook niet aannemen. Maar we proberen wel zo veel mogelijk kansen te geven. We willen graag investeren in kandidaten die zich voor langere termijn aan ons willen binden."

 

Wat vindt u van de ontwikkeling dat er steeds meer eisen worden gesteld aan maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) of Social Return on Investment (RSoI)?

"Ik vind het een goed instrument om ondernemers aan te sporen om mensen zonder werk een kans te geven. Deze groep krijgt op deze wijze een kans om werkervaring en arbeidsritme op te doen. Ik denk wel dat er door alle partijen, ondernemers maar ook de overheid, veel meer uitgehaald kan worden. De oplossingen zijn gericht op de korte termijn. Wat een kandidaat na afloop van een project moet gaat doen, is niet geregeld. Het is daarom belangrijk dat Het Plein afspraken maakt met de gemeenten hoe kandidaten op een duurzame wijze kunnen worden weggezet. Om dit te laten slagen, moeten we met z'n allen 'out of the box' kunnen en willen denken. Het is ook een goede zaak dat TNO de PSO ladder (prestatieladder Sociaal ondernemen ) introduceert. Met het certificaat dat je als bedrijf hierdoor kunt krijgen, kun je je opdrachtgevers laten zien dat je werkelijk sociaal onderneemt."

 

Wat vindt u van de kwaliteit  van de kandidaten die Het Plein aan u voorstelt?

"Ik heb met Het Plein voornamelijk goede ervaringen. We investeren in het contact met de werkgeversadviseur. Het gaat er om dat hij of zij precies weet wat voor type kandidaat wij zoeken en wat hij moet kunnen. Als je werkt als stratenmaker heb je een verantwoordelijke baan. Je hebt regelmatig contact met je omgeving die overlast van werkzaamheden ervaart. Daar moet je wel op een nette manier mee om kunnen gaan. Daarnaast is de cultuur bij ons erg familiair. Dit komt nog voort uit de tijd dat Dusseldorp startte als familiebedrijf. Het is hier heel gebruikelijk dat je een kwartier van te voren aanwezig bent om gezamenlijk koffie te drinken en de dag door te nemen. Als je daar geen zin in hebt, dan hoor je er niet echt bij in het team. Er moet dus echt sprake zijn van een klik. We doen het echt samen. Ik denk dat dit ook een van de sleutels is van ons succes."

 

Kunt u een voorbeeld noemen van een kandidaat waar u zeer tevreden over was?

"Ja, die kan ik direct noemen. Dat is een jonge knaap die ik, op voorstel van Het Plein, pas geleden een tweejarig BBL-contract heb aangeboden met een traject voor een opleiding tot servicemonteur. Ook mag hij via ons het vrachtwagenrijbewijs halen. Deze jongen heeft al enige elektrotechnische scholing  maar is nooit echt verder gekomen dan metselaar. Hij zit nu al een tijdje thuis. Een prima jongen met een goed verstand maar die wel wat moeite heeft om zich te presenteren. Als ik hem puur op zijn cv had leren kennen, had ik hem nooit aangenomen. Het is aan de begeleiding van Het Plein te danken dat hij zich zo goed naar ons presenteerde. Daarnaast hebben ze mij ook goed overtuigd om met hem in gesprek te gaan. We zijn allemaal erg blij met hem. Hij pikt dingen snel op."

 

Hoeveel klanten van Het Plein heeft u op dit moment in dienst?

"We hebben nog maar kort contact met Het Plein. In die periode zijn er 3 jongens bij ons gestart. Een met een langdurig contract en 2 werkzaam zijn in Lochem bij het project Beleef de Berkel."

 

Hoe ervaarde u deze kandidaten?

"Dat is heel wisselend. Een enkeling hebben nog wel een tijdje te gaan voordat ze echt klaar zijn voor een vaste baan. Ze zijn nog wat te onvoorspelbaar of nog traag. Van de 3 zie ik in 2 zeker potentieel op de korte termijn. Door de crisis zitten ook mensen met kwaliteiten thuis. Mensen die eigenlijk niets liever willen dan werken. Die mensen verdienen bij ons een kans."