Bijstand aanvragen

Als u te weinig geld heeft om van te leven, komt u misschien in aanmerking voor een bijstandsuitkering. Met deze uitkering wordt uw inkomen aangevuld tot het sociale minimum. U ontvangt een bijstandsuitkering totdat u weer genoeg inkomen heeft.

Het Plein voert vier verschillende regelingen uit, Participatiewet, IOAW, BBZ en IOAZ. Ook als u een inwoner bent van de gemeente Lochem kunt u bij ons verzoeken om een uitkering.

Kijk eerst of u in aanmerking komt voor een bijstandsuitkering.

Stappenplan bijstand aanvragen:

  • Om bijstand te krijgen, moet u zich bij UWV inschrijven als werkzoekende. U meldt zich aan bij het UWV via www.werk.nl. U heeft daarbij uw DigiD inloggegevens nodig.
  • U kunt hier uw bijstandsuitkering aanvragen:
  • Wanneer u getrouwd bent of samenwoont, vragen u en uw partner samen de uitkering aan.
  • Zodra u de bijstand heeft aangevraagd via werk.nl, krijgt u een uitnodiging via de mail over de verder stappen van de melding en het vervolg van de aanvraagprocedure.
  • Het Plein beslist binnen 8 weken over uw aanvraag. Als er gegevens ontbreken, die u nog moet aanleveren, dan duurt uw aanvraag langer.

Geen DigiD
Heeft u geen DigiD? Vraag deze dan aan via www.digid.nl. Bel daarna Het Plein en geef door dat uw DigiD is aangevraagd. Zo wordt een meldingsdatum voor uw uitkering geregistreerd. Binnen 5 werkdagen ontvangt u uw DigiD.

Aanvraag indienen lukt niet
Lukt het u niet om een aanvraag in te dienen bij het UWV via werk.nl. Bel dan zo spoedig mogelijk naar Het Plein dan helpt onze medewerker u verder.

Geen vaste woon of verblijfsplaats
Heeft u geen vaste woon of verblijfsplaats, neem dan telefonisch contact op met Het Plein.

Meer informatie

Voor meer informatie over de Participatietwet verwijzen we u naar de website van de rijksoverheid.  In het bijzonder vragen we uw aandacht voor de Taaleis. Andere vragen? Neem contact op met Het Plein via 0575- 595 700 of info@hetpleinzutphen.nl